Het verhaal
Dinsdagavond 4 mei gaf het Roosendaals Grieks Ensemble Omonia, in samenwerking met het Roosendaals Symfonie Orkest en het Roosendaals Gemengd Koor, een jubileum/bevrijdingsconcert voor een talrijk publiek in de St. Josephkerk te Roosendaal. Speciale gast: Liesbeth List. Algehele leiding: Rik Ghesquière. Op het programma: Axion Esti, Pikris Patridas, Mauthausencyclus en Enas Omiros van Mikis Theodorakis.
Peter van Steekelenburg verwelkomde in zijn openingswoord het (bijna) voltallige college van B&W en de eerste secretaris van de Griekse ambassade bij dit unieke concert van het jubilerende Omonia. Er werd geopend met zes liederen uit Pikris Patridas (Het bittere vaderland) door ensemble Omonia, waarbij vooral het professionele samenspel van de instrumentalisten opviel. Ze begeleidden zeer adequaat de zangers Lia, Nanneke, Pascal, Pieter en Jaap. In Laos viel de prachtige stem (vooral in de laagte) van Nanneke op. Lia imponeerde met een perfecte interpretatie van Silitourgho.
Vervolgens speelde het symfonie-orkest Intermezzo uit het oratorium Axion Esti (Lof zij) mooi homogeen van klank, met een opvallende pianopartij vertolkt door Imelda Hack-Brugmans. Het koor, dat zich al eerder bewees in een oratorium van Haydn, ontroerde vervolgens met twee liederen uit Axion Esti, die zeer gedisciplineerd en mooi in balans werden uitgevoerd.
Met begeleiding van het symfonie-orkest zong Liesbeth List op onnavolgbare wijze vier liederen uit de Mauthausencyclus. Hoewel er nogal wat kritiek is op de Nederlandse versie (er zou teveel aan tekst en muziek gesleuteld zijn) bewees La List met haar integere vertolking van de schrijnende liederen dat deze versie zeker bestaansrecht heeft naast die van de Griekse Maria Farantouri. Jammer dat de begeleiding hier en daar wat overheerste.
Na de pauze bracht Omonia nog zes liederen uit Pikris Patridas waarbij het door Pascal hartstochtelijk gezongen Edo to fos de aandacht trok. Lia boeide met Epitimvio. De mooie lichte tenor van Pieter straalde in het ensemblestuk Ti Romiosini min tin kles.
Het koor zong daarna, begeleid door het orkest, op zeer aansprekende en indrukwekkende wijze drie delen uit Axion Esti.
De apotheose van het concert werd verzorgd door Liesbeth List die met begeleiding van ensemble Omonia twee liederen uit Enas Omiros (De gijzelaar) zong. De prachtige gedichten van Brendan Behan werden vertaald door Cees Nooteboom. Het publiek luisterde ademloos naar de gloedvolle vertolking.
In zijn dankwoord sprak Peter van Steekelenburg terecht zijn waardering uit voor de drie Roosendaalse gezelschappen die dit unieke en aangrijpende concert voor het voetlicht brachten.
Het dankbare publiek reageerde met een ovationeel applaus.
Samen beleven we meer
Reacties op dit verhaal