Herinneringen van Cees Meeuwis
Een bijzondere herinnering: de aankomst van Cees Meeuwis bij het krijgsgevangenenkamp Stalag IV B in Mühlberg (Duitsland) op maandag 2 augustus 1943. Lees hoe Cees en zijn 'medereizigers' in eerste...
Op zondag 1 januari 2013 gaf het Roosendaals Symfonie Orkest o.l.v. Martijn Smits een Nieuwjaarsconcert in Schouwburg De Kring met een gevarieerd Frans programma. Medewerking werd verleend door Titia Bouman, violiste en enkele dansgroepen van het Dansatelier Roosendaal. Het orkest werd versterkt door studenten van het Tilburgs conservatorium.
Het concert werd geopend met de ouverture uit Le Caliph de Bagdad van Boieldieu, waarin al meteen duidelijk werd dat er hard en serieus gerepeteerd is. Dat resulteerde in een goede balans tussen strijkers en blazers en leverde een mooie volle orkestklank op. De mini-ballerina’s van het dansatelier voerden daarbij een schattig klassiek dansje op. De unisono inzet van de strijkers in de Prélude uit de Arlésiennesuite van Bizet was ietwat onzeker. Gelukkig maakten de uitstekende blazers met hun perfecte samenspel hier veel goed. De dirigent weet de essentie van de muziek goed te verklanken; een grote verdienste! Het menuet werd sierlijk en elegant gespeeld, waarbij een passend ballet werd uitgevoerd. De prachtige fijnzinnige muziek van Fauré klonk in de Prélude uit Pelleas en Mélissande mooi homogeen met een goede stijlopvatting. De verstilde sereniteit en de hartstochtelijke emotionaliteit waren tot in de puntjes uitgewerkt. Het aangrijpende pianissimo was adembenemend.
Dat het orkest ook uitstekend kan begeleiden werd duidelijk in Introduction en Rondo Capriccioso van Saint Saëns. Titia speelde, prachtig in balans met het orkest, het razend moeilijke stuk virtuoos, gevoelig en met een geweldige techniek. In het Adagio uit de Symfonie in C van Bizet viel wederom de mooie orkestklank op. Een opmerkelijke hobosolo, mooi overgenomen door de fluit, onderstreepte hier weer de homogeniteit van de blazers. De intonatie van blazers en strijkers was niet helemaal optimaal in de Habanera uit Carmen van Bizet, maar de vurige dans van de volwassen ballerina’s maakte veel goed. Tot slot klonk het feestelijke Les Toréadors uit Carmen, waarbij het talrijke publiek enthousiast de maat klapte.
Hopelijk blijft het Nieuwjaarsconcert op het programma van de Schouwburg. Het is een prachtig begin van het nieuwe jaar!
Samen beleven we meer
Reacties op dit verhaal