Menu
Bekijk kunst door de ogen van muziek en geluid

Ogenschijnlijk

Hoe beïnvloedt wat je hoort ook wat je ziet? Hoe combineren geluiden die je dagelijks hoort met kunstwerken uit het museum? Past deze muziek goed bij het werk waar je naar kijkt? Kun je zelf een soundtrack van een kunstwerk maken? Met silent disco koptelefoons op worden leerlingen uitgedaagd om op onderzoek uit te gaan en de koppeling te maken tussen wat ze horen en wat ze zien.

Het programma in het kort

  • Geschikt voor onderbouw vmbo (leerjaar 1 & 2)
  • Geluiden en muziek koppelen aan beeldende kunst
  • Aan de slag met silent disco koptelefoons
  • Vakoverstijgend werken aan beeldende vorming en mens & maatschappij
  • Leerdoelen:
    • Leren beeldaspecten herkennen en benoemen
    • Leren een eigentijds beeld van de eigen omgeving te koppelen aan beeldende kunst
    • Leren communiceren
    • Leren reflecteren

Praktische informatie

  • Leerweg: vmbo, leerjaar 1 & 2
  • Duur: 1,5 uur
  • Wanneer: dinsdag t/m vrijdagochtend van 09:00 tot 13:00 uur
  • Kosten: 1,5 uur museumles met workshop €90 per 16 leerlingen
  • Begeleiding: gratis toegang voor begeleiders, 2 begeleiders per klas
  • Voorbereiding: voorbereiding in de klas is niet nodig

Bij Ogenschijnlijk gaan leerlingen, als groep maar ook in duo’s, aan de slag met het koppelen van geluiden en muziek aan beeldende kunst. Door het maken van verschillende kijk- en luisteropdrachten bekijken leerlingen de werken in het museum vanuit verschillende perspectieven. Geluiden uit het dagelijks leven die dan heel gewoon zijn, krijgen een hele nieuwe sound in de museumzalen.

Na het gedeelte in het museum gaan leerlingen in de workshopruimte aan de slag met het maken van een eigen soundtrack bij een gekozen kunstwerk.

Over Club Zien
Club Zien is een samenwerkingsverband tussen 11 Brabantse musea. Het doel: de musea toegankelijker maken voor vmbo-leerlingen. Bij Club Zien worden vmbo-leerlingen, docenten en museumdocenten betrokken bij de ontwikkeling van deze museumlessen. Hierdoor sluiten de museumlessen naadloos aan op de behoeften en belevingswereld van de leerlingen én op de leerdoelen en competenties van de schoolvakken.