Museumnacht Tongerlohuys en The Clash
Tijdens de Museumnacht opent het Tongerlohuys vrijdagavond 22 november de deuren voor een onvergetelijke avond vol kunst, muziek en creativiteit. Of je nu een ervaren museumbezoeker bent of voor het...
Wie herinnert zich nog de naam van Han van Meegeren? Tientallen kunstexperts vonden de Emmausgangers van Han van Meegeren één van de mooiste schilderijen van Vermeer, maar kunsthandel Duveen oordeelde vernietigend over hetzelfde doek: ‘This is a rotten fake’. Bert Voskuil dook in de schimmige wereld van de valse kunst en zocht naar de motieven en praktijken van deze bijzondere, maar criminele beroepsgroep. Hij vertelt tijdens deze lezing over de beste, onwaarschijnlijkste, spannendste, maar altijd waargebeurde verhalen over meester-vervalsers.
Voskuil onthult in zijn boek Meestervervalsers dat vervalser Geert Jan Jansen kunst, die hij onder eigen naam verkoopt, in China laat schilderen. In dit boek staat ook de geschiedenis van Mark Landis, die talloze valse kunstwerken schonk aan musea waar ze jarenlang te bewonderen waren. En hoe kon het gebeuren dat kunstkenners vele miljoenen betaalden voor de doeken van John Myatt die hij met supermarktverf schilderde? Waarom verstopte Tom Keating boobytraps in zijn vervalsingen, zodat als er een x-Ray opname van werd gemaakt, het woordje ‘fake’ oplichtte? Voskuil schreef de beste, onwaarschijnlijkste, gekste, spannendste, maar altijd waargebeurde verhalen over de grootste meestervervalsers op. Velen van hen liepen uiteindelijk door toeval en onbenulligheid tegen de lamp. In de lezing komen een paar uitgelezen voorbeelden voorbij.
Veel vervalsers die aan bod komen, enkelen ken ik persoonlijk, zijn vrijwel en zonder uitzondering charmante en aimabele persoonlijkheden die met een aanstekelijke glimlach over hun misdaden vertellen. (p. 8, Meestervervalsers 2021)
Over Bert
Bert Voskuil (1944) werkte vele jaren als misdaad- en onderzoeksjournalist voor de Nieuwe Revu. Daarnaast zette hij samen met Peter R. de Vries diens tv-programma op, hij was daar tevens adviseur. Hij schreef diverse true crime-boeken. ‘Achter tralies’ was een lange tijd het meest uitgeleende boek in de gevangenisbibliotheken. Hij is ook bekend door zijn vele lezingen over de misdaad en zijn ontmoetingen met criminelen, zoals Willem Holleeder, Klaas Bruinsma, Ari Olivier, en vele anderen. Maar hij is ook kunstliefhebber en auteur van de boeken Meestervervalsers, Verfstreken en Rare kwasten.
Vanzelfsprekend word ik geregeld gebeld met de vraag of ik kan uitzoeken of een bepaald werk een vervalsing is. “Ja hoor, geen probleem.” Meestal roept die bevestiging wantrouwen op, zeker als ze nog niet eens hebben verteld welk werk het betreft. “Heeft u dan zoveel kennis, meneer Brand? Bent u bekend met iedere kunststroming en iedere kunstenaar?” Lachend ontken ik dan. “Nee, dat zeker niet. Maar mijn adressenboekje staat vol met telefoonnummers van vervalsers.” (p. 9 Meestervervalsers 2021)
Praktische informatie voor woensdag 30 oktober
Locatie: De Drie Weesgegroetjes (Molenstraat 42, Roosendaal)
Kosten: 15,00 per persoon, inclusief één consumptie
Let op: betaling is op locatie en alleen per PIN mogelijk
Vanwege de beperkte ruimte in De Drie Weesgegroetjes, werken we op basis van aanmeldingen. Vul het formulier in en dan zien we je de 30ste!