Herinneringen van Cees Meeuwis
Een bijzondere herinnering: de aankomst van Cees Meeuwis bij het krijgsgevangenenkamp Stalag IV B in Mühlberg (Duitsland) op maandag 2 augustus 1943. Lees hoe Cees en zijn 'medereizigers' in eerste...
Bij het opruimen van de zolder kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om een doos met schoolschriften zomaar bij het oud papier te zetten. Zo zat ik dus een hele dag opstellen, rekenoefeningen en wiskunde van de lagere en middelbare school door te bladeren, tot ik een schrift tegenkwam dat niet met mijn eigen hanepoten was volgeschreven, maar met het regelmatige handschrift van mijn vader. Geen idee hoe het daar is terechtgekomen, maar gelukkig is de doos steeds meeverhuisd van Halsterseweg naar Bonairestraat naar Derpsestraat naar Kerkstraat naar Knippenbergstraat naar Maassingel. De foto’s stonden niet in het dagboek, maar komen uit het fotoalbum van Pa. Het is te interessant om het voor mij alleen te houden, vandaar deze facsimile uitgave, die gedrukt is met hulp van Loesje en Jan.
Januari 2008
Kees Pijs
Deurne
Dagboek vanaf 4 september 1944, de eerste vlucht der Duitscher, tot en met 2 november 1944
Maandag 11 September 1944
Prachtig helder weer. Goed weer voor jagers. Te voet naar m’n werk in Bergen op Zoom. Bij aankomst aldaar om half tien: het eerste luchtalarm. Het duurt een uur lang. Ik krijg nog juist gelegenheid om het kantoor te bereiken. Nog maar juist ben ik binnen of het tweede alarm volgt al. Er wordt ontzettend druk gevlogen in de lucht. Het boordgeschut der jagers is overal te horen. De lucht is niet vrij van arillerie-gedreun. Wordt er aan gewerkt bij Antwerpen? Om ca. 7.00 uur en 8.00 uur zware aanvallen van jagers op Roosendaal. Op het station worden treinen beschoten. Op het kerkhof staande kunnen we ze er telkens op zien duiken.
Om circa 10 uur twee munitietreinen in Roosendaal beschoten. Ze staan in brand. Zware ontploffingen zijn te horen.
Dinsdag 12 september 1944
Volgens radioberichten is de Nederlandsche grens ten zuiden van Eindhoven door Britsche pantserstrijdkrachten overschreden. Op twee plaatsen werd
ook de Duitsche grens gepasseerd bij Luxemburg ten noord-westen van Trier en bij Eupen en Malmedij. Sint Niklaas werd bevrijd. Het is de gehele dag door zeer druk in de lucht met Engelsche jagers. Het verkeer op de wegen en spoorwegen ligt overdag zo goed als stil, want hoewel er druk gevlogen wordt, wordt er toch weinig geschoten: er vertonen zich dus weinig doelen. Prins Bernard spreekt vanuit Brussel de Nederlandsche ondergrondsche verzetsbewegingen toe.
Niet naar kantoor geweest. In Bergen op Zoom wel 10 keer luchtalarm geweest. In Le Havre heeft de bezetting zich overgegeven.
Woensdag 13 september 1944
Ook bij Maastricht zijn Engelsche troepen op Nederlandschen bodem. Volgens berichten stroomt een aanzienlijke hoeveelheid zwaar materiaal Nederland
binnen. Weer te voet naar kantoor gelopen. De gehele dag door luchtalarm. Het is weer erg druk met jagers, die het verkeer maar dwarsbomen.
Om vijf uur sta ik klaar om naar huis te wandelen, doch er wordt weer eventjes drie kwartier luchtalarm gegeven. Met Piet samen naar huis gegaan. Er grazen veel Duitsche paarden in de bossen van Ruijtershoven en van Ginneken. Er komen hoe langer hoe meer Duitsers te voet en met wagens uit Zeeland, die in Oostelijke richting doortrekken. Bijna bij huis horen we een zwaar bombardement. Later blijkt dat de dam bij Rilland is gebombardeerd. Er vliegen veel bommenwerpers in Oostelijke richting. De Duitsche bevolking zal er weer van lusten!!
Donderdag 14 September 1944
Gisterenavond hebben er lichtkogels boven de rijksweg en Bergen op Zoom gehangen. Ook werd er nog door jagers geschoten. Gedurende de nacht wordt er zwaar teruggetrokken uit Zeeuws Vlaanderen. Het blijkt dat Breskens de vorige dag geheel in puin is gebombardeerd. Vele zware Duitsche tanks trekken eveneens terug over de rijksweg. Niet gaan werken!
’s-Middags om ca. 2 uur Roosendaal weer aangevallen door Engelsche jagers. Het rangeerterrein moet behoorlijk bijgewerkt zijn, althans de rails staan
over ’s flinke lengte recht op. Ook is er brand, getuige de opsteigende rookwolken. De gehele namiddag ’s drukte van verkennende en beschietende jagers.
In Bergen op Zoom, horen we regelmatig de sirenes loeien. In den laten avond weer artillerievuur te horen. Het schijnt meer uit de richting Zeeland te komen.
Het terugtrekken duurt nog steeds voort.
Vrijdag 15 September 1944
Weer te voet naam m’n werk gegaan. Voor we in Bergen op Zoom zijn moeten we dekking zoeken voor 2 Engelsche jagers. Er volgt ’n luchtalarm van 20 minuten.
Tot ’s-middags blijft het heel rustig. ’s-Middags enkele malen ’n lang luchtalarm. Roosendaal wordt weer aangevallen. Een auto nabij de Heibloem beschoten. Circulaire van Gen.Modell ontvangen. Het blijft nog steeds trekken op de wegen. Maastricht en Eijsden door de geallieerden bevrijd en bezet. Groote Oranje vertoningen aldaar. Het was vandaag nog wel druk in de lucht, hoewel minder dan de vorige dagen.
Zaterdag 16 September 1944
Niet gaan werken. Er wordt weer druk gevlogen door jagers. De Engelschen geven te kennen, dat de Duitschers de groote rivieren in Nederland willen gaan verdedigen. Roosendaal weer gebombardeerd. Twee tanks nabij het anker onder Roosendaal beschoten. Een ervan is uitgebrand, de andere buiten gevecht gesteld. Ha! We dachten begin September al, dat we er vanaf waren!
Zondag 17 september 1944
Het vliegen begint al vroeg. Er passereeren heel veel bommenwerpers. Onder de morgen is het station voor Roosendaal weer aangevallen. De Red Band fabrieken staan geheel in brand. Van 12 tot ± 5 uur trekken groote groepen vliegtuigen in Oostelijke richting. Ze vliegen naar schatting ter hoogte van Dinterloord, Willemstad, Klundert en omgeving. Het zijn buitengewoone groote toestellen.
Om kwart voor vijf meldt de Engelsche Radio, dat groote contigenten valschermgroepen geland zijn ten Zuiden van de Lek aan de Rijn. Die vliegtuigen hebben wij dan zien trekken. Er komen nu een massa officiële berichten voor de Nederlanders vanuit Londen. De Nederlandsche partisanen in de Zuidelijke provincies moeten zich gereed houden. De spoorwegen moeten staken. De menschen, die langs de groote verkeerswegen wonen, moeten daar verdwijnen.
Foto 1: Fragment van het originele dagboek.
Foto 2: De Herelsestraat met kruispunt “de Hazelaar”, gezien vanuit de richting Steenbergen naar Heerle met in het midden café De Vier Winden (gesloopt in 1966). Collectie West-Brabants Archief.
Samen beleven we meer
Reacties op dit verhaal