T T

Pop-up tentoonstelling Marianne van Oranje-Nassau en Polen

Deze zomer is in het Tongerlohuys het afstudeerwerk van Chimène van Everdink te zien. Ze stelt zich graag aan u voor! 

Hi! Mijn naam is Chimène en presenteer jullie met trots mijn afstudeerproject: Het Herinnerding.

Pop-up tentoonstelling Marianne van Oranje-Nassau en Polen 16-09-2020

De Nederlandse prinses Marianne van Oranje-Nassau (1810–1883) kan gezien worden als het zwarte schaap van de Oranjes vanwege een sappige affaire met een lakei, waar ze openlijk mee samenwoonde, waarna een scheiding volgde. In Polen, waar ze een aantal jaren verbleef, is ze echter zeer geliefd. Ze leverde een bijdrage aan de modernisering van het zuidoostelijk deel van Neder-Silezië, deed veel aan liefdadigheid en liet paleizen bouwen.

In de corridor van het Tongerlohuys vertellen we het stukje van haar levensverhaal in het Pools en het Nederlands. 

Deze pop-up tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Muzeum Ziemi Kłodzkiej Kłodzko die haar expositie over de prinses ter beschikking heeft gesteld.

 

Holenderską księżniczkę Mariannę van Oranje Nassau (1810–1883) postrzega się jako czarną owcę dynastii Orange z powodu romansu z lokajem, z którym żyła otwarcie, co zaskutkowało rozwódem z mężem. Natomiast w Polsce jest ona bardzo lubiana i szanowana ze względu na aktywną działalność i znaczący wkład w modernizację południowo-wschodniego obszaru Dolnego Śląska, gdzie mieszkała przez część życia. Do tej pory na tym terenie można odnaleźć wiele śladów córki króla Wilhelma I, w tym jej pałac w Kamieńcu Ząbkowickim. W korytarzu Tongerlohuys zostanie opowiedziana ta właśnie część historii życia księżniczki w języku polskim i holenderskim.

Wystawa została przygotowana dzięki uprzejmości Muzeum Ziemi Kłodzkiej w Kłodzku, które udostępniło swoja ekspozycję.

 

Ik studeer af aan de opleiding New Design and Attitudes, van de kunstacademie St. Joost in Breda. Maar als echte Roosendaalse kon het natuurlijk niet missen dat mijn project een plekje moest krijgen in mijn eigen stad. Om jullie een indruk te geven van wie ik ben als ontwerper, en waarom ik dit project heb ontworpen vertel ik jullie hieronder over mijn positionering en het doel van dit project.

Ik zie mijzelf als een ontwerper die betrokken is, bezig is met duurzamere materialen en die open staat voor innovatie. Ook vind ik modulaire producten erg interessant.

Vanuit deze positionering is dit project dan ook gestart. De concrete motivatie is dat ik zie dat er ontzettend veel overproductie en overconsumptie is, op veel vlakken. Overconsumptie is ook iets wat in de interieurbranche speelt, want zeg nou eerlijk, jij koopt ook regelmatig nieuwe trendy spulletjes om je leefomgeving te vernieuwen toch? Dit probleem speelt nu vooral af door de overload aan inspiratieplatformen. Interieurwinkels, Pinterest, magazines, Tv-programma’s, influencers, etc. Mensen volgen de adviezen van deze platformen, vaak zonder eerst nog na te denken over hun eigen visie.

Met mijn project wil ik mensen laten zien dat het ook anders kan.

Ik heb ervoor gekozen om een personaliseerbaar product te ontwerpen. Mensen spelen zelf een rol in het ontwerpen van hun interieurdecoratie, het bevat een persoonlijke herinnering. Hierdoor wordt het product automatisch meer waard waardoor mensen het minder snel zullen vervangen of weggooien.

Maar wat is Het Herinnerding dan precies? De basis van mijn ontwerp is een gebruiksvoorwerp; een vaas. Ik heb voor deze vorm gekozen omdat dit een object is wat vele verschijningsvormen kent en waar je dus eindeloos mee kan ontwerpen. Een vaas is een decoratief voorwerp en wordt meestal gebruikt om bloemen in te plaatsen. Maar een vaas kan ook zonder bloemen als versiering dienen. In mijn Herinnerding kunnen bloemen geplaatst worden, die in combinatie met het textiel dienen als een mooie metafoor voor het in leven houden van de persoonlijke herinnering.

Maar wat maakt mijn vaas nou zo uniek?

Mijn vaas bestaat uit 3 onderdelen; een glazen binnenvaas, een metalen frame (wat vorm te geven is naar wens) en een hoes van textiel. Het metalen frame, wat bestaat uit stevige draden, zorgt er samen met een katoenen binnenhoes voor dat de buitenhoes van de vaas kan worden gemaakt uit een textiel wat voor iemand een persoonlijke herinnering bevat. Dat textiel kan van alles zijn, van een trouwjurk tot de blouse die jouw oma ooit heeft gedragen.  

Momenteel ben ik nog verder onderzoek aan het doen naar mogelijke uitbreidingen van de vormen van Het Herinnerding. Kan het bijvoorbeeld ook een lamp zijn? En zouden er ook andere materialen dan textiel gebruikt kunnen worden waar mensen een herinnering aan hebben? Wordt vervolgd dus.

Mocht je nou interesse hebben in het project, of willen reageren? Dan kan dat altijd via chimenevaneverdink@gmail.com of laat een reactie achter op een kaartje als je de expositie in het Tongerlohuys bezoekt. Deze is te zien t/m eind augustus.

DSC_0121